دسته‌بندی نشده, دانستنی های یدکی

چرا خودرو گران شده :

خودرو بخریم یا نخریم؟

به اعتقاد فروشندگان خودرو افزایش قیمت دلار و کاهش عرضه خودرو عاملی شده تا همه دست از کار کشیده و منتظر ثبات قیمتها باشند. نه کسی ماشین می فروشد و نه کسی ماشین می خرد.

 

 

خودرو داخلی

 

به نقل از تسنیم،همزمان با روند صعودی قیمت دلار در بازار خودرو نیز معاملات متوقف شده . و اکثر فروشندگان رقم‌های بالایی را برای فروش خودروها اعلام می‌کنند. علاوه بر این خریداران هم با مشاهده این افزایش قیمت‌ها دست از خرید کشیدند تا ثبات قیمت‌ها در بازار حاکم شود.

به اعتقاد فروشندگان خودرو در دو روز گذشته افزایش قیمت دلار عاملی شده تا همه دست از کار کشیده و منتظر ثبات قیمتها باشند. نه کسی ماشین می فروشد و نه کسی ماشین می خرد.

البته نکته اینجاست در شرایط فعلی آیا مردم نسبت به خرید خودرو اقدام کنند یا نه . فعالان بازار می‌گویند آن دسته از فروشندگانی که نیاز ضروری به فروش خودرو دارند به دنبال مشتری هستند اما در کنار این موضوع خریداران منتظر ثبات قیمت‌ها بوده و دست از خرید کشیده‌اند.

برخی می‌گویند در شرایط فعلی قدرت چانه زنی خریدار برای خرید خودرو افزایش پیدا می‌کند . اما برخی دیگر می‌گویند قیمت‌های اعلامی خودرو روند افزایشی داشته به نحوی که خرید محصولات با این قیمت‌ها منطقی نیست.

تعدادی از فروشندگان خودروهای خود را نگه داشته تا شاهد افزایش قیمت بیشتری باشند مصرف کنندگان نیز با مشاهده قیمت‌های کاذب ترجیح می‌دهند خریدی نداشته باشند . در مجموع بازار خودرو طی هفته های اخیر شاهد بلاتکلیفی شدیدی است. همه مردد در خرید هستند و منتظرند قیمت‌های جدید خودرو اعلام شود تا واکنش بازار نسبت به این موضوع مشخص شود.

قیمت امروز خودرو در بازار :

در بازار امروز خرید و فروش خودرو پراید 111 با قیمت 172 میلیون تومان، پژو پارس سال 278 میلیون تومان، دنا 345 میلیون تومان، ساینا دنده‌ای 180 میلیون تومان، رانا پلاس 265 میلیون تومان و سمند ال ایکس 244 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین تیبا دو با قیمت 177 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو با قیمت 264 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 303 میلیون تومان، سمند ای اف سون 260 میلیون تومان، دنا توربو پلاس دنده‌ای 445 میلیون تومان و رانا ال ایکس 242 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 چرا خودرو گران شد؟

دلیل گرانی خودرو

نوسانات در بازار خودرو، بار دیگر سیاست‌گذار را به فکر سیاست قدیمی حذف قیمت‌ از سایت‌ها انداخته است. اما آیا تکرار این تجربه می‌تواند ثبات را به بازار برگرداند؟

قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی است و سیاستگذار دوباره به سراغ یک تجربه تکراری رفته.

ظاهرا وزارت صمت از پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین خواسته است که برای قیمت خودرو سقفی تعیین کرده و نرخ‌هایی از آن بالاتر را درج نکنند.

تجارت‌نیوز اخیرا از دستور وزارت صمت به دیوار و شیپور برای حذف قیمت‌ها خبر داده.

بر اساس این گزارش، وزارت خانه با بالا رفتن قیمت دلار، مدیران سایت‌های خرید و فروش آنلاین و پلتفرم‌های ارائه دهنده قیمت خودرو را احضار کرده و از آنها خواسته‌ است که آگهی‌ها را با احراز هویت افراد درج کنند.

کارشناسان اما معتقدند با این روش‌ها نمی‌توان ثبات را به بازار خودرو بازگرداند.

در همین زمینه، علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، تنها عوامل موثر بر بازار خودرو را میزان عرضه و تقاضا، هزینه تمام شده، نرخ ارز و انتظارات تورمی می‌داند.

او تاکید می‌کند که با حذف قیمت‌ها نمی‌توان شرایط بازار را کنترل کرد.

این کارشناس به تجارت‌نیوز می‌گوید: مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار، میزان عرضه و تقاضا و متغیرهایی هستند که بر این دو اثر می‌گذارند.

عدم تعادل عرضه و تقاضا :

صادقین می‌افزاید: بازار خودرو در سه سال گذشته با کاهش شدید عرضه خودروهای خارجی و داخلی مواجه بوده است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: در مقابل، افزایش هزینه تمام شده، رشد نرخ تورم و بالا رفتن انتظارات تورمی، میزان تقاضا را در بازار صعودی کرده است.

به گفته او، در این میان هر گاه نرخ ارز افزایش داشته، انتظارات تورمی در مورد محصولات کمیاب از جمله خودرو بالا رفته است.

صادقین می‌گوید: حال چه نرخ‌ها در منابع خبری و سایت‌ها درج شوند و چه نشوند، طیف وسیعی از فعالان بازار میزان تقاضا را افزایش می‌دهند.

پاک کردن صورت مساله :

او در ادامه تاکید می‌کند: حذف قیمت‌ها، پاک کردن صورت مساله و تکرار همان اقدامی است که در مورد نرخ ارز انجام شد.

به گفته این کارشناس در گذشته نیز، ایجاد محدودیت برای سایت‌های اعلام کننده نرخ ارز آزاد و طلا، نتوانست قیمت‌ها را کنترل کند.

صادقین می‌افزاید: کنترل پلتفرم‌ها، حتی با این دیدگاه که آنها در جهت‌دهی به قیمت‌ها نقش دارند، مشکلی از بازار خودرو حل نمی‌کند.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، چنین اقدامی تنها ممکن است نوعش شوک کوتاه‌مدت برای بازار باشد که در همان حد نیز تاثیر چندانی ندارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *